Návody postupy

Na tuhle kolonku budu potřebovat trošku více času, prosím o strpení.

 

Nejsem z lidí kteří vyndají motor, rozeberou do šroubku a poskládají aniž by něco zbylo.Prostě tomu nerozumím.Také elektrika není zrovna mojí silnou stránkou, nicméně na jiné mechanické věci si troufám.

Nebudu zde popisovat výměny kapalin, opravy centrálu ani jiné zbytečně bych kopíroval, stačí to u fotek °;-).

Skoro vše se najde a rádi poradíme na webu www.supertenere.cz/forum/index.php

Zde budu uvádět jen to co se týká mé moto.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Demontáž a promazání přepákování, výměna "čočky" na spodku centrálu.

Pěkně popsáno je to zde      www.suprxtz.wz.cz/central.htm

 

Původně jsem chtěl vyndat i kyvku, ale nešla kvůli olejové hadici tak zůstalo jen u tohoto.

Práce je to celkem jednoduchá, tak uvedu jen určitá rizika.

Při demontáži centrálního tlumiče musí být motorka co nejvíce zvedlá, jinak vám to může pěkně pochroumat prstíky, nejlepší je předem demontovat vše kolem, včetně přepákování a pak už se pozná podle kyvky kde klade nejmenší odpor.

Na přepákování si dejte pozor u válečkových ložisek, pokud je nebudete měnit - jsou to klece s válečky a ty se strašně rádi rozkutálí po podlaze.Při zpětné montáži zasunete klec do pouzdra, vymažete vazelínou a válečky do ní zalepíte, krásně tam drží.

Vrzání centrálu způsobuje většinou vyběhaná "čočka" na spodní straně centr. tlumiče.U nás se běžně sežene stejný rozměr ale má užší pouzdro, řešil jsem to podložkou 1mm z každé strany.

 

Vyčištěný a promazaný centrál

Stará čočka, měla asi 1,5mm vůli,totálně vyrezlá

Po výměně

Takhle nějak by to mělo vypadat před montáží zpět

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Pojistka zásuvky a hlavní pojistka

I když se do elektriky zrovna nehrnu tohle jsem musel udělat.Při montáži zásuvky jsem musel samozřejmě namontovat i pojistku.I když je vodotěsná a za jízdy mi do ní neprší je to jistota, netuším co všechno by mohlo odejít když u mé motorky je vše na jedné hlavní pojistce.

Přívod do zásuvky jsem zvolil přímo z baterie a na + vodiči pojistku, skříňka se koupí v autodílech za cca 15kč a doporučuji kabely proletovat do sebe. Chvíli mi blbla zásuvka, ale bylo to špatným kontaktem na pojistce z výroby, stačilo to trošku kleštěma zmáčknout.

Toto samé jsem také udělal na hlavní pojistce.Nedokážu si představit kde a jak bych sháněl originál skleněnou která tam byla.

Některé spoje kabelů jsem musl proletovat nebo vyměnit staré zaoxidované spojky.

 


Na foto je vidět přímo na baterii červená pojistka zásuvky a v gumě ještě původní plastové pouzdro se skleněnou pojistkou.

Umístění scottoileru jsem zvolil také zde.Toho zmatku v kabelech se neděste, je to foto z fáze předělání instalace, protože po návratu z Albánie to byl jeden seškvařený chuchvalec.....

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Scottoiler

Vzhledem k tomu ze nejezdím off ve kterém by mohl dělat neplechu jsem ho koupil a namontoval. Zatím naprostá spokojenost, dá to sice trochu práce seřídit ale mě osobně naprosto vyhovuje.

Hadička z vrchu (černá) vede k podtlaku karburátorů. Podtlak při chodu motoru otvírá klapku na spodní straně nádobky a pouští olej do hadičky vedoucí ze spodku nádobky k rozetě kde se olej odstředivou silou dostává do řetězu.Seřizuje se nahoře tím zubatým kolečkem.

Jedno naplnění vystačí na 300-500km.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Výměna oleje v předních tlumičích

Motorku musíme zvednout tak aby přední kolo bylo ve vzduchu. Povolíme matice (zátky) navrchu.Pozor při povolování, i když je kolo ve vzduchu pružiny vevnitř můžou být ještě zmáčklé !!!

Vyšroubujeme spodní šroubky a necháme vytéct olej.

Doporučuji ještě 1-2x vypláchnout nečistoty řídkým olejem.

Náplň nalijeme smontujem zpět a je to hotovo.

Typ oleje a množství ještě upřesním.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Úprava rozety - vymlácené pouzdro ložiska

 

Postup pro úpravu
1. sehnat šikovného soustružníka (nejlépe střízlivý alkoholik  )
2. koupit ložisko 6205 oboustraně zakrytované( já mám obyč SKF)
3. vysoustružit v unašeči "otisk" starého/origo/ ložiska ,je to jen pár desetinek,jen vnitřek srovnat a
připravit na vložku
4. vyrobit vložku do unašeče,měla by být na fest.
Vložka by měla být stejně široká jako ložisko a opet těsně nasazená na ložisku.Vložku nasazenou na
ložisku vrazíme do mrazáku vedle zmrzlin a po namražení vložíme do unašeče.
5. Je třeba vyrobit nový vymezovák (ten váleček s rantlem na výkrese č-15) podle díry v ložisku a podle hřídele.
6. Při kompletaci kola zjistíte že gufero které kryje ložisko je volné-zalepit nebo sehnat jiné (nezjišťoval
jsem jestli se vyrábí takový rozměr...zalepil jsem to silikonem)
Díky tomu že ložisko je také užší je třeba mezi kyvku a vymezovací kroužek dát cca 2mm
podložku,nebo nechat vyrobit nový silnější kroužek (na výkrese č-16)...
To je vše....mě to stálo půlitr rumu a torchu vymýšlení a běhání se šuplerou

Upozorňuji že tato úprava je nouzovka, mám sice na tom nalítáno přes 10 000 ale někomu kdo jezdí off bych to asi nedoporučil, přeci jen je to ložisko malinko užší a má slabší stěny než originál.

Vyvložkované pouzro

Unašeč s ložiskem a vymezovacím válečkem

Unašeč s ložiskem

Vymezovací váleček je nutné udělat nový podle ložiska

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx